KALFKE
WILLY
Bij het zien van dit filmpje vind ik het wreed dat je ziet
dat de mensen al gegeten hebben, plots komen ze te weten dat ze net een jong
kalfje hebben opgegeten. Tijdens dit programma ging het tussen 2 kalfjes die
men ging slachten. Hetgene dat het wel overleefd had werd op het podium
getoond, het andere werd even herdacht en nadien mochten ze weer verder eten.
Het is normaal dat dieren geslacht moeten worden zodat wij
kunnen leven en de belangrijke voedingsstoffen kunnen binnen hebben, maar zelf
vind ik dit niet gepast. Er zullen altijd mensen zijn die zich hier niet goed
bij voelen en eerder met een schuldgevoel aan die tafel zullen zitten.
Zelf kan ik ook genieten van een stukje vlees, maar wanneer
ik daar zou zitten zou ik ook eventjes genoeg hebben. Op zulk moment kan ik wel
begrip opbrengen voor den mensen die omwille van die redenen vegetariër
geworden zijn.
BEREKEN JE ECOLOGISCHE VOETAFDRUK
Bij het maken van de tekst van
mijn ecologische voetafdruk had ik zelf niet verwacht dat deze waarde zo hoog zou
liggen. De ecologische voetafdruk van de gemiddelde Belg bedraagt ongeveer 2,7
hectare.
Toen ik deze test gemaakt had, bedroeg mijn uitslag bijna het dubbele
van het gemiddelde. Hier was ik toch wel even van geschrokken. Ik heb de test
nadien nog eens opnieuw gemaakt en er werden mij al snel enkele dingen
duidelijk. Zo is het huis waarin we wonen eigenlijk te groot, we eten bijna
dagelijks vlees of vis.
Wat de verwarming betreft verbruiken we zeker veel
doordat we met gas verwarmen, aan de andere kant zijn we weer ecologischer
doordat er op het dak zonnepanelen en zonnecollectoren liggen. Zo moeten we in
de zomer het water bijna nooit verwarmen doordat we van de zon water gewarmd
hebben. Daarnaast krijgen we heel veel reclame in de brievenbus en we hebben
een abonnement op een tijdschrift.
Het zou beter zijn, moesten we geen reclames
meer krijgen en het abonnement opzeggen en op internet lezen. Ik weet dat we
dit laatste zeker niet kunnen aanpassen aangezien we er maar 1 hebben, en mijn
ouders niet de tijd hebben om dit via de computer te lezen.
Wat het aantal vlees en vis
betreft, zouden we dit kunnen oplossen door 1 keer in de week een vegetarische
dag te houden. Moesten meerdere mensen dit doen, kan de ecologische voetafdruk
ook heel wat kleiner worden.
Ook is onze voetafdruk groot
doordat er in ons gezin veel met de auto gereden wordt. Dit zou ook verminderd
kunnen worden aangezien het maar 1 km is waarvoor de auto meestal gebruikt
wordt. Aan de andere kant maat mama er dan gebruik van om haar boodschappen na
haar werk te doen, want dit is onmogelijk om voor 5 personen alles met de fiets
mee te brengen.
Indien je de test zelf ook eens wilt maken, kan dit door op de link te klikken. Ecologische voetafdruk
ECOLOGISCHE
VOETAFDRUK NA DAGEN ZONDER VLEES VERKLEIND MET 160 HECTARE
Ik denk dat het goed is dat er mensen zijn die dit eens
gedaan hebben zodat ze weten welke invloed het eten van vlees kan hebben. Ze
hebben deze actie gehouden tijdens de vastenperiode en eigenlijk was dat nog
een goed idee, want vroeger mochten de mensen tijdens deze periode ook geen
vlees meer eten.
Zelfs ben ik redelijk geschrokken van mijn voetafdruk, nu ik
zie dat minder vlees eten een verschil kan uitmaken ga ik zeker eens overwegen
om een vegetarische dag in te lassen. Samen met een vriendin doe ik mee aan de
vasten, maar dan wel om geen suikers te eten en frisdrank te drinken. We kunnen
hierbij nog aanpassen dat we maar een bepaald aantal keer per week vlees mogen
eten.
Om dit in de gehele wereld toe te passen zal dit moeilijk
zijn, aangezien er veel mensen zijn die niet zonder vlees kunnen. Dit zie ik
gemakkelijk thuis, mijn broers en vader hebben wekelijks hun portie vlees
nodig. Soms als het vis is, zouden ze nog hun vlees nodig hebben. Ik denk dat
het bij hun onmogelijk zou zijn om ook hun stukje vis af te nemen.
DOE DE WEGGOOI-TEST
Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat uit deze tekst zou blijken dat ik ongeveer 40 kg goed voedsel in de vuilbak gooi. Ik dacht van mezelf dat ik nog redelijk spaarzaam was. Zo zou ik nooit eten weggooien dat over datum is, wanneer het er nog goed uitziet en nog goed smaakt. Ook eten wij bijna ooit eten uit blik. We hebben dit altijd in huis staan voor het geval er niets meer in huis zou zijn.
Eén van de vragen was ook de vraag wanneer we vinden dat brood te oud is om te weg te gooien. De mogelijke antwoorden behoorden niet tot hetgene wat thuis zelf doen. Dit was bij meerdere vragen zo en daardoor denk ik ook dat deze test niet gedeeltelijk correct is bij mij. Dit was ook zo in verband met de hoeveelheid eten dat er gemaakt wordt. Meestal is er eten voorzien voor 1 dag, het is mogelijk dat er eens eten over blijft, maar dit is zeker niet altijd zo.
Ik heb uit deze test wel geleerd dat het belangrijk is om niet altijd het eten direct weg te gooien, dat je beter enkel koopt wat je echt nodig hebt. Ook staat op vele producten een houdbaarheidsdatum maar deze producten in vele gevallen nog niet eens slecht. Ik was er ook van geschrokken dat het bedrag dat aan voedsel weggegooid wordt 150 euro zou bedragen.
Indien je de test zelf ook eens wilt maken, kan dit door op de link te klikken. weggooi-test
HOE GROEN BEN JE ZELF?
Ben je een gelaten ontkenner of een onschuldige wachter? Of eerder een
geremde hoper of groene doener? Een onderzoek van Ann Jacques en Hilde
Walravens van de KH Leuven en Change Desingers uit 2009, onderzocht de kloof
tussen attitude en gedrag rond mobiliteit en wonen in Waals- en Vlaams-Brabant.
Daaruit blijkt dat we de bevolking in vier groepen kunnen onderverdelen.
Zelf denk ik dat ik ergens tussen de geremde
hoper en de groene doener zit. Thuis zijn we ons bewust van energieverspilling
en milieuvervuiling en proberen ons er ook aan te houden. Zo letten we erop om
de deur toe te doen zodat er geen warmte verloren gaat, we drukken papieren af
op kladpapier wanneer het niet bedoeld is voor school en we zijn met de inkt
dan ook nog eens heel spaarzaam. Ook hebben we thuis zonnepanelen en een
zonneboiler. Ook proberen we steeds de elektrische apparaten uit te schakelen
maar ik heb mezelf er ook al op betrapt dat we het veelal vergeten. Wanneer we
’s morgens wakker worden ontdekken we dan dat iets nog aanstond. Wat eten
betreft, proberen we restjes zeker niet weg te gooien en te houden tot de volgende
dag, maar meestal vergeten wie die dan, bederft het en moeten we het weggooien.
Zelf denk ik dat er bij iedereen zeker een kloof
is tussen ons gedrag en onze attitude. Maar ik denk wel dat ik mag zeggen dat
ik in een redelijk goede groep zit en goed mijn best doe om mijn steentje bij
te dragen. Maar ik weet dat ik beter kan.
Ik vind op het vlak van reizen het moeilijkst om
ecologischer te reizen. Wij gaan bijna altijd met het vliegtuig op reis dus is
er al een grote uitstoot. Als we ter plaatste zijn, opteren we voor de
plaatselijke busjes en zullen we geen taxi huren. Op vakantie houd ik zelf ook
minder rekening met de apparaten die nog zouden aanstaan, hoeveel water ik
gebruik in de douche of het bad, of het eten dat ik neem. Wel probeer ik alles
dan op te eten ook al is dat lastig.
Op het vlak wonen
vind ik het het gemakkelijkst om ‘groen’ te zijn omdat mijn ouders, vooral mijn
vader, ons er voortdurend op wijzen dat we niets mogen verspillen en zeker niet
wat energie betreft. Natuurlijk tellen de zonnepanelen en zonneboiler ook wel.
INTERVIEUW: PETER TOM JONES EN VICKY DE MEYERE -
DUURZAAM LEVEN
“Daarom pleiten wij voor de strategie van de 4
E’s: enable, encourage, exemplify en engage.”
“De eerste E, enable, betekent mogelijk maken,
in staat stellen. Het is aan de overheid om ervoor te zorgen dat mensen zonder
al te veel moeite kunnen kiezen voor de duurzame keuze. Wil je dat mensen
minder met de auto rijden, zorg dan dat er goed, bereikbaar open- baar vervoer
is, dat er veel en veilige fietspaden zijn, enzovoort.”
Ik ben het hier zeker mee eens. Het huidige
openbaar vervoer in België is niet helemaal mensvriendelijk en zou zeker beter
kunnen zijn. Vorig jaar was ik gedurende het schooljaar pendelaar en moest elke
dag met de trein naar school. Ik denk dat er geen week voorbij ging zonder dat
er vertraging was, een trein die defect was, een trein die veranderd van spoor
waar je niet van op de hoogte ben, …. Je hebt bijna altijd vertraging waardoor
je bijna een trein vroeger moet nemen om op tijd te geraken.
Ook vind ik dat je veel betaald om met het
openbaar vervoer te reizen. Wanneer je met een abonnement reist, is dit natuurlijk
goedkopen. Wanneer je dit elke dag met de auto zou doen, zou je natuurlijk veel
meer betalen en dan kun je weer de problemen tegenkomen van een ongeval of
file.
Wanneer er gezinnen zijn die met de trein op
reis willen, of eens een uitstap willen doen met de trein kan dit al snel
oplopen. Zelf zit ik bij de Gezinsbond waardoor ik aan de helft van de prijs
meekan maar niet iedereen heeft dit en dan is het heel kostelijk.
"De tweede E staat voor encourage of
aanmoedigen. Zorg ervoor dat men- sen financieel beloond worden voor duurzaam
gedrag en financieel bestraft worden voor de niet duurzame keuzes. Maak dat
openbaar vervoer goedkoop tot zelfs gratis. Die twee eerste E’s noemen wij de
harde E’s omdat de aanpak hiervan zich vooral op het structureel- politieke
vlak situeert en een heel actief optreden van de overheid veronderstelt.”
Ik vind het goed om milieuvriendelijk gedrag te
belonen. Zo worden mensen gemotiveerd om hun gedrag milieuvriendelijker te
maken.
Bestraffen vind ik aan de ene kant een goed
idee, maar aan de andere kant ook weer minder. Wanneer er mensen zijn die een
grote vervuiler zijn en hier zeker iets aan kunnen doen dan vind ik het maar
normaal dat zij beboet worden. Maar wanneer je mensen hebt die bijvoorbeeld
voor hun werk voor enkele dagen naar Duitsland moeten en met reist met het
vliegtuig dan vind ik niet dat zij beboet moeten worden, voor het bedrijf is
het namelijk voordeliger om de persoon met het vliegtuig te laten gaan. Je moet
er anders nog eens rekening mee houden dat de werknemer veel tijd verliest met
ernaartoe te rijden en terug te keren en dit zijn nog eens kosten extra voor
het bedrijf.
Ik denk bijvoorbeeld ook nog dat het goed zou
zijn om auto’s die veel verbruiken duurder te maken in vergelijking met de
auto’s die niet veel uitstoten.
"Exemplify wil zeggen dat de overheid, maar
ook alle grote organisaties, het goede voorbeeld moeten geven. De burger
oproepen zich duurzaam te gedragen, maar zelf het tegenovergestelde gedrag
vertonen, is dodelijk voor heel het duurzaamheidsverhaal. Denken we maar aan
een zeer opvoedkundig ecoprogramma op tv dat een uur later gevolgd wordt door
Top Gear met zijn ophemeling van snelle en blitse auto’s."
Ik denk dat het eerst en vooral al belangrijk is
dat de overheid het goede voorbeeld kan nemen. Wanneer je op tv politici ziet
toekomen, worden ze veelal gevoerd of rijden ze elk apart. Het zou goed zijn
moesten ze bijvoorbeeld kunnen carpoolen. Zo tonen ze zelf hoe de werknemers
het kunnen doen, want dit promoten ze wel.
Ook denk ik dat het belangrijk is om op tv
rekening te houden met welke programma’s getoond worden. Zoals er al vermeld
wordt van Top Gear dat op tv komt na een ecoprogramma dan past dit niet echt in
het beeld om energiezuiniger te zijn.
"Engage tenslotte staat voor het stimuleren
van engagement voor duurzame keuzes, het ‘bijschaven’ van ons wereldbeeld om
duurzaam handelen te ondersteunen. Op dit vlak kunnen vooral socioculturele
organisaties zoals kwb en KAV een heel belangrijke rol spelen. Niet zozeer door
mensen te bombarderen met informatie maar door hen zelf te betrekken bij
verandering via gemeenschapsprojecten en betrokkenheid te stimuleren. Dat is
wat kwb o.a. doet met de klimaatwijken. Dergelijke veranderingen zijn veel
duurzamer dan de individuele gedragsverandering via overtuiging met behulp van
de zoveelste folder in je bus.”
Hier ga ik ook zeker mee akkoord. Iedereen zit
te zeggen dat er een klimaatprobleem is, het gat in de ozonlaag, maar niemand
komt er met een goed idee af om er iets aan te doen. Sommige mensen proberen in
te grijpen, maar dit zal niet helpen als de rest van de bevolking gewoon verder
blijft doen zoals hij bezig was. Veelal zijn de maatregelen die men wil treffen
te duur, waardoor ook op dat vlak niets meer in huis komt. Zelf hebben we onlangs
meegezongen met Sing for the Climate. Ik vind dat een heel goed idee, maar ik
vind dat er meer mag over gezegd worden. Wij hebben dit lied gezongen en het is
gedaan. Meer uitleg volgt niet meer.
CLIMATE CHALLENGE
Zoals ik hierboven ook al besproken heb, heb ik onlangs meegezongen
met Sing for the Climate. Dit is een initiatief van Nic Balthazar, waarbij we
zingen voor het klimaat. De eerste vraag toen ik dit hoorde was, wat kan zingen
nu helpen aan het klimaat? Maar aan de andere kant was het wel zo dat iedereen
dan toch eventjes stil staat bij het klimaat. Maar ik vraag mij af of dit
genoeg is om werkelijk in actie te schieten.
Zelf zongen we met Katho mee. Ik vind dat Katho zelf ook meer kan doen
voor het klimaat. Zo staat de verwarming altijd heel hoog en is het meestal te
warm en moeten we de ramen openzetten waardoor de warmte zo naar buiten gegooid
wordt. Zo vertelde nog een andere docent dat ook de lichten dag en nacht aanblijven.
Uiteindelijk is het maar een kleine moeite om even op de schakelaar te drukken
om het licht uit te doen.
THE GREED SONG
Het klopt inderdaad wat in het filmpje getoond
wordt. De mens wil steeds meer en meer maar we hebben ook het gevoel dat we meer
en meer nodig hebben. Kijk nu naar de gsm, iedereen heeft er een, men wil
constant bereikbaar zijn voor iedereen, maar kan iemand zich nog een leven
zonder gsm voorstellen? Net zoals de computer. Iedereen heeft een nodig ofwel
om schoolwerk te maken, administratief werk maar ook gewoon om onze mails te
checken.
Ook komen er constant nieuwe snufjes uit en wil
men mee zijn met de tijd alles hebben. Maar veelal zijn het spullen die we
totaal niet nodig hebben. We willen het meestal hebben om te kunnen tonen aan
de ander dat we het ons wel kunnen aanschaffen.
In het filmpje werd nog vermeld dat mensen
steeds hulp nodig hebben. Maar meestal willen we geen hulp omdat we denken dat
we het zelf wel zullen kunnen. Ook wanneer je in de problemen zit, wil je meestal
de ander er niet mee lastig vallen.
NATUUR EN DE WERELDRELIGIES
Het is inderdaad correct dat de mens mede verantwoordelijk is voor de
opwarming van de aarde. Eerlijk gezegd relativeer ik dat. De wereld bestaat al
zo lang, de aarde heeft ijstijden overleefd en nu ook al de mensen, ze zijn
elkaar gewoon geworden. We weten niet hoe lang de aarde nog gaat bestaan.
Misschien was dat al altijd de bedoeling. Door alle auto’s en alle fabrieken en
dergelijke die nodig zijn om dingen te produceren kunnen dit dan ook
versnellen.
Over de uitspraak dat de wereld zou vergaan, stel ik mij wel vragen.
Ik vraag mij af of dit echt mogelijk is. Zelf denk ik nu niet dat dit voor de
eerste tweehonderd jaar zal zijn. Wij zullen waarschijnlijk allang dood zijn
wanneer de wereld vergaat.
Ik denk dat het nu
vooral belangrijk is om er voor te zorgen dat de opwarming van de aarde niet te
snel verloopt en iedereen toch probeert om een kleine bijdrage te leveren.
Ik heb dezelfde uitkomst bij de weggooi-test als jou. Het doet me wel nadenken over hoe ik met voedsel omga.
BeantwoordenVerwijderenHeel erg inspirerende blog, je hebt een interessante visie op de topics!
BeantwoordenVerwijderenGroetjes,
Anne-Laure Denolf
Het is inderdaad waar dat we soms beter tweemaal zouden nadenken wanneer we zaken willen weggooien. Daarom is het bijvoorbeeld belangrijk om bewust inkopen te doen. Daarnaast vond ik het interessant om te weten te komen dat de ecologische voetafdruk echt wel drastisch vermindert als je geen vlees eet. Misschien zou een dagje per week zonder vlees op het bord in elk gezin toch een verschil kunnen maken. Het is alvast een blog om over na te denken.
BeantwoordenVerwijderenAmy Oosterlynck