Mens en medemens

EEN WAARDE DIE VOOR MIJ BELANGRIJK IS


Aretha Franklin - Respect (1967)

Hoe zit het met verschillende waarden? Welke waarde vind ik belangrijk en hecht ik het meeste belang aan? Is het mogelijk om 1 waarde als belangrijkste te zien? Een vraag waar je moeilijk een antwoord op weet!

Een belangrijke waarde voor mij is respect en dit zowel voor kinderen en volwassenen als door kinderen en volwassenen. Iedereen 
hoopt gerespecteerd te worden door anderen en door de maatschappij maar anderen verwachten ook dat zij dit respect zullen verdienen. Ieder persoon op aarde is anders maar ook uniek op zijn/haar eigen manier. Er zullen altijd mensen zijn waarmee je minder goed overeenkomt, niemand verwacht dat je vrienden gaat worden maar wel dat je elkaar gaat respecteren zoals ze zijn. Hierbij vind ik het heel belangrijk dat ouders hun kinderen aanleren dat ze anderen moeten respecteren en niet enkel zichzelf als belangrijk beschouwen.

Het respect is niet alleen belangrijk voor personen, maar ook voor producten. Ik vind het belangrijk wanneer iemand iets van een ander mag gebruiken dat hij hier zorg voor draagt en het gebruikt op dezelfde manier dan als het zijn eigen bezit zou zijn, zeker omdat je hetzelfde verwacht van de andere mensen. Je kan het zien als respect voor andermans bezit. 



Ook wordt er elke tweede donderdag van november een 'Dag van Respect' georganiseerd in Nederland door de stichting Dag van respect. De organisatie wil kinderen en jongeren stimuleren en inspireren om respect te herkennen in hun dagelijkse gewoonten, maar ook om respect te bieden aan andere mensen en het zelf te aanvaarden.

EEN FOTO UIT MIJN FOTOVERHAAL DIE DE DOOR MIJ GEKOZEN WAARDE DUIDELIJK MAAKT EN WAAROM IK DEZE AFBEELDING GEKOZEN HEB

Ik heb voor deze afbeelding gekozen, omdat het tekstje voor een groot gedeelte weergeeft wat ik zelf belangrijk vind bij respect. Je zou dit tekstje als een leidraad voor mensen zodat ze weten hoe ze iemand moeten respecteren en gedragen in een bepaalde situatie. 

Dit tekstje zou goed zijn om 's morgens eens te lezen vooraleer je dag begint, en 's avonds wanneer je terug kijkt op je dag kan  zeggen dat het allemaal goed verlopen is en je iedereen gerespecteerd hebt zoals het zou moeten.

UITWERKEN VAN EEN CASUS: TAAK TE LAAT INDIENEN

Voor de evaluatie van opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd worden. Docenten stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er nog altijd studenten die één of twee dagen na het verstrijken van de deadline hun opdracht binnen leveren. In de praktijk gebeurt het soms dat de docent papers accepteert en beoordeelt die na de deadline worden ingeleverd.
Is dit rechtvaardig? 

Ik vind het heel belangrijk dat docenten deadlines opstellen voor het indienen van een taak, anders zou het één soep worden, en is de kans misschien groot dat bepaalde studenten dit vergeten en hun taak daardoor in het geheel niet maken noch indienen. 
Zoals je in het tekstje kan lezen zijn er altijd wel studenten die te laat zijn met het indienen en dan altijd vlug een uitvlucht verzinnen. De docenten kennen de meeste al en geloven er niet al te veel van. Je kan ook lezen dat in de praktijk docenten de papers wel accepteren en beoordelen wanneer die later ingediend worden. Hier ga ik in sommige gevallen mee akkoord maar in andere gevallen vind ik dit totaal onaanvaardbaar. 
Ik ga er niet mee akkoord wanneer het studenten zijn die er te laat aan begonnen zijn en dan afkomen met een uitleg zoals mijn computer is gecrasht, de inkt van de printer was op en zo verder. Dit is niet eerlijk tegenover andere studenten omdat deze er dan misschien nog langer aan hebben kunnen werken. Als de docent deze taak toch accepteert en beoordeelt, vind ik dat er punten moeten afgetrokken worden. 
Ik ga er wel mee akkoord wanneer er bij studenten iets gebeurt is thuis, of wanneer ze zelf bijvoorbeeld lange tijd ziek geweest zijn, dan vind ik het wel normaal dat zij hun paper later mogen indienen maar dan wel wanneer dit in overleg gebeurd is. 


HELFT VAN DE BELGISCHE JONGEREN WANTROUWT ANDERE MENSEN.

Helft Belgische jongeren wantrouwt andere mensen

Zoals je in dit korte artikeltje kan lezen, leven we in een maatschappij waar het voor de Belgische jongeren moeilijk wordt om andere mensen te vertrouwen. Er werd een onderzoek uitgevoerd bij jongeren tussen 15 en 18 jaar oud. Tegenwoordig hebben er heel veel factoren een invloed op het wantrouwen tegenover de medemens. Iets wat al altijd geweten is zullen de meisjes altijd negatiever ingesteld zijn dan de jongens en zullen ze meer op hun hoede zijn. Je merkt ook dat er een groot verschil is bij jongeren die een verschillend studieniveau behalen. Zoals in de tekst vermeld, zie je dat de leerlingen van het buitengewoon onderwijs anderen niet vertrouwt. In tegenstelling tot de ASO-studenten die dan weer het meeste geloof hebben in de buitenwereld.
Ik denk dat dit veelal komt doordat we in een maatschappij leven waarin er veel ellende heerst. Met die ellende heb ik het dan eerder over echtscheidingen maar ook de verschillende culturen die er in ons land heersen. Er ontstaat daardoor ook veel criminaliteit waardoor voor de jongeren het moeilijk zullen hebben om iemand anders te vertrouwen. Ik denk dat ik tegenwoordig zelf ook meer op mijn hoede ben.
Om het nog eens over de echtscheidingen te hebben, ik denk dat ik zelf ook afwachtend zal zijn om te trouwen en om mij te settelen in vergelijking met vroeger. De mensen zijn nu veel onverdraagzamer en verwachten veel meer van de mensen dan vroeger. Ook willen de mensen nu veel meer en denken ze dat ze dit dan ook allemaal kunnen krijgen.
Dit zal waarschijnlijk ook eerder zo zijn bij kinderen van gescheiden ouders. Voor die kinderen is er meestal iets gebroken en is er een soort van vertrouwen weg tegenover de vader en de moeder. Daarom is het voor die kinderen ook veelal moeilijk wanneer deze in een nieuw gezin terechtkomen. 


SOCIALE OMGANG

In dit filmpje worden aan verschillende mensen in de stad gevraagd hoe het met de sociale omgang tussen mensen zit. Vele antwoorden dat de sociale omgang beter kan zijn en hebben hier verschillende verklaringen voor. Zo is het veelal te druk op straat waardoor de mensen zich meer bezig houden met het verkeer in plaats dat ze vriendelijk gaan zijn tegenover een ander persoon. Ook als je naar het rijgedrag kijkt van de mensen zijn ze minder vriendelijk. Er treedt namelijk veel verkeersagressie op. Zoals een persoon in het filmpje zei, de mensen kunnen elkaar gewoon niet meer verdragen en kunnen dan ook niet meer vriendelijk zijn voor elkaar.

Anderen halen dan weer aan dat mensen in de stad onvriendelijk zijn, maar dat dit wel het geval is op je werk, in de klas en misschien zelfs in de supermarkt. Ook kunnen sommige mensen vriendelijk doen maar hun gezichtsuitdrukking bewijst het tegendeel. Ze kunnen arrogant kijken, veelal zijn dat mensen die zo’n gezichtsuitdrukking hebben en die daar dan ook niet aan kunnen doen.

Ook heb je mensen waarvan hun vriendelijkheid afwisselt, de ene dag kunnen ze koel doen en eerder zakelijk reageren terwijl ze de andere dag heel vriendelijk zijn.
Zelf ken ik ook dergelijke situaties en dit vind ik jammer. We leven met zoveel mensen samen en een vriendelijk blik of een glimlach is niet toch niet te veel gevraagd? Wat kost een glimlach nu? Toch niets, ik ben altijd tevreden wanneer ik mensen tegenkom op straat die ik totaal niet ken maar die wel vriendelijk zijn en een goede dag zeggen, eens knikken of eens glimlachen.

KINDEREN ZIEN, KINDEREN DOEN NA


Kinderen worden geboren en kunnen niets. Alles moet aangeleerd worden. Je zou kunnen zeggen dat alles wat kinderen aangeleerd krijgen een kopie is van wat anderen doen. Zelf weet ik ook dat ik dingen doe, zoals ik zag dat mijn moeder of vader op die manier doet.

Ik denk dat dit komt doordat kinderen opkijken naar volwassen. Je kan dus stellen dat mensen opkijken naar de medemens.  Wanneer je terug kijkt naar jezelf als kind, kan je waarschijnlijk wel veel op noemen waarbij je weet dat je dit overgenomen hebt van een ander persoon.
Het meeste valt dit op bij kinderen van de lagere school en van de kleuterklas. Die kinderen kijken enorm op naar hun juf of meester en willen dan ook alles nadoen wat zij doen.

Ik vind dit aan de ene kant wel goed dat kinderen zo opkijken naar andere mensen en dingen na doen, maar soms is het ook beter dat kinderen iets leren op zichzelf.


'MOETEN WE NOG INVESTEREN IN ROKERS?'

Ik ga grotendeels akkoord met de vraag of men nog moet investeren in rokers. De rokers kiezen er namelijk zelf voor om hun leven kapot te maken. Ze weten dat het schadelijk is en blijven dit doen, dan vind ik niet dat er daar geld in moet geïnvesteerd worden. Dit geld kan beter gebruikt worden voor andere doeleinden.

Nu had ik het enkel over de persoon zelf, maar de roker brengt niet alleen schade toe aan zijn eigen lichaam maar ook aan dat van de anderen. De personen in het bijzijn roken ook passief mee en hebben dus ook de kans om longziekten te krijgen.

Net zoals er in de tekst vermeld wordt, wanneer je te snel rijdt dan is het ook de bedoeling dat je zelf de boete betaald en niet de overheid.

Aan de hand van deze tekst is het belangrijk dat je rekening houdt met je medemens. Je moet er rekening mee houden dat je door deze praktijken ook aan andere mensen schade kan berokkenen.








3 opmerkingen:

  1. Toepasselijke afbeelding, toont aan dat we iedere dag opnieuw moeten stilstaan bij het feit dat respect een belangrijke iets is in het leven. En om respect te kunnen krijgen moet je in de eerste plaats respect kunnen geven! Je tekstje en afbeelding deden me toch even nadenken !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. UITWERKEN VAN EEN CASUS: TAAK TE LAAT INDIENEN

    Ik geef je hierin volledig gelijk. Sommige studenten beginnen er te laat aan en geraken dan niet op tijd klaar en wat doen ze dan, een smoes verzinnen. Ikzelf begin ook altijd heel laat aan mijn taken maar als ik niet klaar ben, ga ik eerlijk zijn. Ik denk dat de leerkracht dit veel meer gaat accepteren als je eerlijk bent. Ik ben akkoord dat dit dan wel niet eerlijk is tegenover de andere studenten. Ikzelf zou dat ook niet leuk vinden als een student een dag later indient en dat hij evenveel punten krijgt. Ik vind wel dat hij dan nog een kans verdient maar dan wel tegen mindere punten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De foto uit je fotoverhaal omtrent respect:

    Wat je hierbij schrijft is voor mij een beetje een wake-up call. Als je aan mensen vraagt wat een positieve eigenschap van hen is, dan kan het zijn dat deze antwoorden met respectvol zijn voor mijn medemens. Ik en anderen proberen respectvol te zijn voor anderen, maar toch denken we hier niet altijd aan. Het is een belangrijke waarde in interactie met andere mensen, dus eigenlijk zouden we er echt iedere dag aan moeten herinnerd worden!

    BeantwoordenVerwijderen